vineri, 13 iunie 2008

Sa ne mutam in Ungaria....

În localitatea ungară Battonya, aflată la 6 kilometri de graniţă şi mai puţin de 30 de kilometri de Arad, nu există stradă pe care să nu-şi fi cumpărat casă un român. Explicaţia: cu banii pe apartamentele lor din Oradea, Arad sau Timişoara, s-au mutat „la curte” în Ungaria şi le-a mai şi rămas. Ei locuiesc acum la vecini şi vin la lucru „acasă”. Mai nou, au început să îşi înscrie copiii la grădiniţe şi şcoli din Ungaria, cu predare în limba română.
În ultimele luni, peste 300 de români s-au mutat peste graniţă.
Acum sunt vizate şi alte localităţi din zonă – Dombegyhaz sau Mezokovascshaza – pentru că în Battonya oferta de case s-a cam epuizat. H.E, o româncă de 45 de ani, şi-a găsit dincolo de graniţă casa visurilor: o vilă cu etaj, cu livada, garaj şi loc pentru grătar. “M-a atras poziţia, curăţenia. Vila nu e prea finisată, dar aşa am vrut, să îmi pun eu amprenta. Îmi place să se vadă că e stilul meu. Eu înţeleg şi chiar vorbesc puţin limba maghiară şi aici e mai linişte. Ca să nu mai vorbim de preţ”. Cu 25.000, cât a dat pe vilă, la Arad nu-şi lua nici o garsonieră.
Un alt arădean a dat doar 7.000 de euro pe o căsuţă cu trei camere. “Fac naveta, 20 de minute din faţa casei până în Arad. Aici am curte, grădină de 1.600 de metri, mi-am adus şi căţelul. Acum am doi: unul e ungur, unul român”, râde omul. Pentru ungurii din Battonya, e suficient să pună anunţ la poartă şi cumpărătorii români se găsesc imediat. “Am afişat pe casă că este de vânzare şi a venit o doamnă să se intereseze. Românii sunt oameni drăguţi, şi ne bucurăm că vin tot mai mulţi, pentru că din păcate din Battonya s-au mutat mulţi. Pleacă înspre oraşele mai apropiate de Budapesta, unde sunt şi locuri de muncă mai bune. Aşa, se umple golul”, explică Kovacs Gyorgy, localnic din Battonya.
Autorităţile din Battonya au înţeles că, pe lângă preţuri bune, infrastructura e un magnet pentru cei care cumpără case în comună. „Colaborarea noastră, ca autorităţi, cu românii care cumpără la noi case e foarte bună. Cred că preţurile caselor sunt avantajoase la noi. Infrastructura le permite să locuiască aici şi să facă naveta la locul de muncă. Cred că de aceea e atrăgător oraşul Battonya, pentru că problemele cu infrastructura le-am rezolvat. Deşi în România stau mai bine cu locurile de muncă , aici se ajunge uşor. Chiar dacă fac naveta, aproximativ jumatate de oră, noi rezolvăm actele imediat şi îi aşteptăm cu drag pe români, pentru că e important să crească populaţia localităţii şi să creăm locuri de muncă“, spune declarat Karsai Iozsef, primarul din Battonya.
Odată ce românii s-au arătat interesaţi să cumpere acolo, şi preţurile la case au crescut. În 2000, o casă cu 3 camere în zona de sud a judeţului Bekes se vindea cu 13 -16 mii de euro. Acum ungurii cer aproape dublu. Totuşi, preţul caselor din Ungaria nu s-a apropiat prea mult de cel al locuinţelor de lângă Arad. La Turnu, de exemplu, localitate situată la 12 km de Arad, o casă fără canalizare sau gaz costă în jur de 50.000 de euro. Localităţile ungureşti de la graniţa cu România vor deveni şi mai atractive pentru piaţa imobiliară după finalizarea construcţiei autostrăzii M43, şi a părţii de autostradă între Arad şi Nădlac.
7.000 de euro - casă cu trei camere, curte, grădină de 1.600 mp, la Battonya, localitate aflată la 6 kilometri de graniţa cu România. Dincolo se vând vile cu livadă la preţ de garsonieră în Arad. Pentru că infrastructura e beton, naveta la serviciul din România se face în 20 de minute. Incredibil dar e adevarat....Altii pot insa doar noi nu reusim sa ajungem la performantele lor....Sa emigram? Nu e o intrebare la cere trebuie sa ne gandim prea mult datorita faptului ca cei care mai judeca din cand in cand au si plecat....Noi, cei care am ramas trebuie doar sa stingem lumina pentru ca nu se poate lupta cu sistemul....

Niciun comentariu:

See you

In viitorul apropiat voi avea timp sa ma apuc din nou de pasiunea mea mai veche....pasiune pe care am cam nelijat-o in ultimul timp. Dar pan...